Kediler Neden Masaj Yaparlar?

Kediler, kedigil olduklarını kolayca tanımlayan pek çok özelliğe ve davranışa sahip olan, ilginç yaratıklardır. Uyuklamak için kendilerini kıvırmaları örneğin. Ya da mamalarının tadını çıkardıktan sonra, karakteristik yalanma ayinleri.

Bir diğer kedigil davranışı, masaj yapmaktır. Bu hareketi, sağ ve sol patilerini, bastırıp kaldırarak yaparlar. Bazı kediler, tırnaklarını çıkarmadan masaj yapar, bazıları ise bastırırken tırnaklarını çıkartıp, çekerken içeri alırlar.

Halk arasında kedilerin bu hareketi, hamur yoğurmaya benzetilir. Masaj, neredeyse her daim, yumuşak, yastık gibi esnek yüzeylerde, rahat bir kedi veya enik, ve dahi kucağınızda yapılır. Sıklıkla mutlu bir mırıltı, harekete eşlik eder ve hatta bazen, çenesi gevşer ve salyası akar. Bir kedinin, neredeyse trans halinde, sabit ve ritmik hareketlerle masaj yapması sıradışı bir durum değildir.

Masajın çeşitli izahatları var ancak şüpheye mahal yoktur ki bu, içgüdüsel bir davranıştır. Yeni doğan enikler, memeye yaklaştıklarında annelerinin karnına masaj yaparlar ve düşünülen o ki, bu hareket sütün memenin ucuna gelmesini sağlar. Bugün geçersiz kalmış bir başka teori; masaj yapan kedilerin, annelerinden ya da memeden çok erken ayrıldığını ve bu nedenle, yetişkinlikte de çocuksu davranışlarını sürdürdüklerini iddia etmektedir, ancak nasıl yahut ne zaman memeyi bıraktığına bağlı kalmaksızın, tüm kediler masaj yapar. Bu durum, daha çok kedileri rahatlatan içgüdüsel bir davranış gibidir. (Yine de, bazı kediler, masaj yaparken yastığın yahut örtünün bir kenarını emerler.)
Masaj, vahşi kedilerin doğurmak ya da uymak için, uzun otları veya parçalanmış yaprakları hazırladıkları günlere dek geri gidebilir. Çağlar boyu, bu davranış, rahat bir yatağa yatmadan önceki kedilerin doğasına ait içgüdüsel bir davranış olabilir.

Daha pratik bir bakış açısı daha var. Kedi patilerinin altındaki yumuşak noktalarda koku keseleri vardır. Masaj yaptıklarında, bazı özgün kokuları, masaj yaptıkları yüzeyde açığa çıkar ve bu koku, davetsiz misafirlere karşı bölgelerini işaretlemelerini sağlar. Yani, kediniz kucağınızda masaj yaptığında, yalnızca rahat ve güvende hissettiğini değil, aynı zamanda sizi, kendisinin olarak işaretlediğini belirtir. (Tırmalama da, kedinin kendi kokusunu bırakmasıyla sonuçlanan, kedi içgüdüsünün tabii kısmıdır, üstelik görsel olarak da diğer kediler bu işaretleri tanıyabilir.)

Kediniz size sıklıkla masaj yapıyorsa, tırmalanmamak veyahut kıyafetlerinizin bozulmaması için tırnaklarını kesmenizi öneririm. (Keskin, sıradan bir tırnak makası kullanılabilir, keserken dikkat edilmesi gereken en önemli husus, tırnağın içindeki kan damarları ve sinirleri kesmemektir.) Oturduğunuzda, bir havlu vasıtasiyle de patilerinin keskin tırnaklarından sakınabilirsiniz.

Eğer bu durum, her ikiniz için de rahatsız ediciyse, kibarca kedinizi yere yatar vaziyette bırakarak, uykuya geçmesini sağlayabilirsiniz. Diğer hileler ise, nazikçe ön patilerini tutmak, beslemek veya oyuncak ya da bir ödülle dikkatini dağıtmaktır. Evcil hayvan davranış uzmanları, bir kedinin doğal ve içgüdüsel davranışları yüzünden, masaj gibi, cezalandırılmasını uygun bulmuyorlar.


Bazı dişi kediler, kızışmadan hemen önce sıklıkla, çiftleşebiliciği ve hüsnüniyet gösterdiği erkeğe işaret olarak masaj yapar. Kızışma döngüsü devam ettikçe, hızlıca yüksek tona geçen, ısrarcı ve ağlamaklı miyavlamaları erkeğin dikkatini çekmek için harcanan çabadır. Ayrıca dinlenmeden volta atabilir, üresiyle evde işaretler bırakabilir, aşırı derecede sevecen olabilir ve onu sevdiğinizde çiftleşme pozisyonu alabilir. (Baş aşağıda, popo yukarıda.) Bu tabii ahvalden vazgeçirmek namümkündür ve kızışma sürecini atlatmanın en iyi yolu, onu kısırlaştırmaktan geçer.

14 yorum:

  1. Çok güzel olmuş tebrikler ve teşekkürler

    YanıtlaSil
  2. Çok güzel olmuş tebrikler ve teşekkürler 🐱

    YanıtlaSil
  3. Benim kedim hiç masaj yapmıyor yapması için ne yapmam gerekir

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bırak yapmasın daha iyi çünkü hoş bişey değil benim kedim masaj yaparken tırnağını batırıyor ve can acıtıyor

      Sil
  4. İki dişi kedim de hamur yoğurur zaman zaman. Fakat 2 yaşındaki erkek kedim yeni başladı. Bebekken hiç yapmadı. Üçü de ameliyatlı olmasına rağmen dişi kedilerimden biri bazen severken popoyu kaldırıyor. Erkek kediminse hamur yoğurduktan sonra ya da sırasında ereksiyon olduğunu farkettim. Ameliyatlı oldukları halde bu olabilir mi acaba? Normal midir?

    YanıtlaSil
  5. Aydınlandım...benim teorim sadece anne kedinin memesine içgüdüsel yapılan hareketin kedi yetişkin olduğunda devam etmesiydi ...diğer sebepler aklıma gelmemişti...

    YanıtlaSil
  6. benim kedimde aynısını yapıyor ama ne hikmetse iltifat ettike şımarıyor manyak :D

    YanıtlaSil
  7. Benim kedim sürekli bana masaj yapıyor ve merak etmistim sizin sayenizde öğrendim teşekkür ederim.❤

    YanıtlaSil
  8. Benim kedimde çok sık masaj yapıyor,battaniye uzrinde. Yaparken çok gergin. Yanlislikla carpsam battaniye bagirarak bana saldırıyor. Neden acaba?

    YanıtlaSil
  9. Lan benim kedi bana mı iş atıyomuş. Ben de diyom bu kedi bana alıştı artık beni seviyor. Meğer azmış orospu

    YanıtlaSil
  10. Benmkide yapıyor yorganıma yapıyor hemben altndayken dedm noluyo kısırlaştırdık birde daha sonra yapmaya başladı

    YanıtlaSil
  11. Benim iki kedim var biri saatlerce bacağımda masaj yapıyor mırlıyor ardından uyuyor.Genellikle uyumaya hazırlandığı zaman masaj yapıp uyku evresine geçiyor bizim ki😃

    YanıtlaSil
  12. Detaylı anlatım için teşekkürler.

    YanıtlaSil
  13. Bizim kedi masaj yaptıktan sonra işiyor 😊

    YanıtlaSil